Kezdőknek FAQ: Ha fogalmad sincs a játékról

Kezdőknek FAQ: Ha fogalmad sincs a játékról

 

1.1 Mi is az EVE Online?

Az EVE egy folytonos, űrbeli világban játszódó multiplayer online játék (MMOG). A játékosok űrhajó pilótát alakítanak, aki meggazdagodást és kalandot keres az izgalmas és néha ellenséges űrben.


1.2 Mit jelent, az hogy "masszívan multiplayer”?

A "masszívan multiplayer" kifejezés egy olyan relatíve új játékformát ír le, ami az utóbbi évtizedben lett népszerű. A játékosok az interneten keresztül csatlakoznak a játék szerverekhez, és valós időben játszanak egymással világszerte.

Az EVE esetében, havi díjat kell fizetni minden account után; a felhasználóknak maguknak kell gondoskodniuk az internet kapcsolatukról. Az EVE nem magában játszható egyjátékos játék, csak az interneten keresztül lehet játszani. Ellentétben a legtöbb MMOG játékkal, amelyek kb. 3000 játékost támogatnak egy világban, az EVE-ben minden játékos egy világot népesít be.


1.3 Mit jelent a "folytonos világ" kifejezés?

A MMOG műfajban minden játékot "folytonos világként" hoznak létre. Ez azt jelenti, hogy az egyjátékos játékokkal ellentétben – ahol, ha a játékos abba hagyja a játékot, akkor az események is befejeződnek - itt a játékvilág tovább változik még akkor is, ha a játékos offline van. Hasonlóan ahhoz, mint amikor a valós világ tovább változik mikor te alszol. A játékvilág minden amit a játékos otthagyott, mint pl. lezáratlan hajók tovább léteznek és láthatóak (elpusztíthatóak) lesznek a többi játékos számára.

Dióhéjban úgy lehetne az EVE-et leírni, mint egy alternatív valóságot, a Mátrix című filmben elképzelt virtuális valósághoz hasonlóan. Az egyetlen különbség az EVE és a mátrix között az, hogy egy idegi csatakozó helyett itt az interneten keresztül csatlakozik a játékos és hogy a résztvevők egy számítógép segítségével kommunikálnak a világgal.


1.4 Hogyan lehetséges ennyi játékost összekötni egy világban?

A játék kliensét a grafikával és a hangokkal együtt ugyan úgy terjesztik és adják el, mint egy hagyományos játékot. Ahhoz hogy a játékos tudjon játszani a kliensét rá kell csatlakoztatnia a játékvilágra az interneten keresztül. A játékvilágot egy londoni szerver hálózat tartalmazza amit a CCP tart karban, ezek kezelik a játékosok és a játékvilág közötti kapcsolatot. Amikor a játékos becsatlakozik a játékba, azonnal a részévé válik ugyanannak a játékvilágnak mint a többi játékos aki vele egy időben be van csatlakozva.


1.5 Hogyan jelenik meg a személyem a játékban ?

A játékosokat a játékban „avatarok” ábrázolják, személyre szabható testtel, ruházattal és arcképpel. Minden egyes EVE Online regisztrációhoz három karakter-hely jár, hogy a játékosok kipróbálhassanak más fajokat, készségeket és kinézeteket is.


1.6 Hogyan tudom elmenteni a játékot hogy ne kelljen újra kezdenem amikor legközelebb játszani akarok?

Az egyjátékosmódú játékokkal ellentétben, ahol a karakteredről, a cselekedeteidről és a játékvilágról magáról a háttértárolón tárolódik minden információ, az EVE-ben a karaktered leírása a tulajdonod és minden egyéb nagyrészt a CCP tulajdonában lévő szerveren tárolódik.

Ezek a játékszerverek nyomon követik a játékost amíg a játékban van, továbbá minden kapcsolatot a játékosok között, úgy mint: a kereskedelmet, a harcot, valamint a karaktered tulajdonát és a fejlődését. Nem szükséges hogy az EVE CD a gépedben legyen mikor játszol, de a játéknak magának installálva kell lennie, hogy tudj játszani.


1.7 Játszhat a barátom az egyik karakteremmel, amíg én egy másikat használok ?

Nem, ezt nem lehet megtenni. Mivel a játékosok egyedi azonosítóval lépnek be a játékba, az lehetséges, hogy több gépre rakd fel és játszd az EVE-et, de egy időben egy bejelentkezéssel egy karakter játszható. A bejelentkezéshez szükséges azonosító/ jelszó megosztása másokkal illegális. Így amikor a karaktered „szabad” lenne (tehát, te nem használod), akkor sem használhatja más.


1.8 A játékot 2003 májusában adták ki, ha most kezdek akkor a többi karakter nem lesz sokkal fejlettebb mint én ?

Az EVE-hez megjelenése óta minden nap sok új játékos csatlakozik, tehát nem leszel egyedül az EVE galaxisban mikor először becsatlakozol. Még azok a játékosok is, akik a játék kezdete óta játszanak, szeretnek kísérletezni új karakterekkel, tehát nem minden „kezdő” számára lesz a játék teljesen ismeretlen.

Igaz vannak már olyan játékosok, akik igen nagy vagyont és felszerelést halmoztak fel, ez azonban nem fog téged abban akadályozni hogy előrehaladj a játékban. Vannak kezdő területek, ahol az új játékosok biztonságban vannak, amíg megfelelő mennyiségű (és minőségű) tapasztalatot szereznek, hogy az űr vadabb, agresszívebb részeit felfedezzék.


1.9 Folyamatosan bővítik a játékot új tartalommal?

Igen, a játékot gyakran frissítik patch-ekkel (hibajavítások, apróbb javítások) és kiegészítőkkel, amelyek új tartalmat is hoznak. Ezek a változások általában kiegyensúlyozottságot teremtenek és megoldanak bizonyos bug-okat, amelyek minden számítógépes programban fellelhetőek. Amikor ezek a frissítések elérhetővé válnak, akkor automatikusan installálódnak az EVE kliensedre mikor csatlakozol a szerverre.


1.10 Milyen a játék stílusa?

A változatossága és rugalmassága miatt nehezen kategorizálható hagyományos módon. Az, hogy milyen, az attól függ, hogy milyen szinten játssza valaki.

A játék az űr egy (még) nem ismert részében játszódik a távoli jövőben, több ezer naprendszert foglalva magába, amelyek közül sok kolonizált. A játékos a karaktere létrehozásával kezd, amelyhez egy alap hajót kap, amivel meg is kezdheti az űr felfedezését.
Amint hozzászoknak az élethez az EVE-ben a játékosok, kereskedhetnek a naprendszerek között vagy más pénzcsináló tevékenységbe kezdhetnek, mint pl.: aszteroida bányászat, szállítmányozás vagy egyszerű űrszemét-eltakarítás. Az ilyen tevékenységekből befolyó összegeket fel lehet használni a hajó fegyvereinek vagy felszerelésének fejlesztésére ugyan úgy, mint a karakter képzésére, hogy könnyebben tudjon boldogulni az EVE világában.

Ha a játékos már elsajátította a játék alapjait, felhalmozott valamennyi pénzt és felszerelést és a karaktere képességeit tovább fejlesztette, a lehetőségek majdnem végtelenné válnak. Aki a békés boldogulás útját választja az tovább bővítheti a hajója rakterét, csúcskategóriájú védelmi rendszereket tehet a hajóra, vehet fejlett bányász vagy kutató felszerelést és tovább specializálhatja a karakterét a kívánt irányba. Mások akár veszélyesebb utat is választhatnak, mint például a kalózkodás, a csempészés vagy a szerencse vadászat.


1.11 Hogyan befolyásolja a masszív multiplayer mód a játékmenetet?

Az alap szerepjáték és űr szimulációs elemek valójában csak a jéghegy csúcsa. Mikor a játékosok csoportosulnak, hogy szövetségeket hozzanak létre, a játék tovább lép egy sokkal magasabb nagyobb szabású stratégiai szintre. Politikai intrikák, céges kémkedés és a Darwinizmus alapja új dimenzióba helyezi a játékot miközben a nehézségek folytatódnak a hírnév és a szerencse kivívásáért.

Azonban az, hogy melyik játékos milyen szinten kíván részt venni a játékban, az a személyes döntésétől függ. A játék a magányos farkasoknak is helyet hagy az egyedüli fejlődésre. Akik erre törekednek, azok számára a legjobb szerencse-vadásszá válás vagy a legjobb kalóz cím kivívása és megvédése örök feladat lehet, mert a többi humán játékos is megtesz mindent, ami tőle telik, hogy ezek közül a címek közül valamelyik az övé lehessen. A magányos játékosok akár fel is ajánlhatják szolgálataikat a cégeknek vagy más szintén magányos játékosnak, mint bérgyilkos vagy zsoldos.

A lényeg az, hogy a CCP-nél arra törekednek, hogy egy, az emberi kölcsönhatásokon alapuló gazdag és változatos univerzumot hozzanak létre. A játékosok játszhatják a játékot, mint egyszerű űrkereskedő játékot vagy törekedhetnek arra, hogy az univerzum legnagyobb, legerősebb cégét irányítsák. A CCP szolgáltatja a szabályokat és az eszközöket, de maguk a játékosok azok, akik a kalandokat létrehozzák.


1.12 Milyen a kezelőfelület?

A hajó irányító panelje egyszerű „mutasd és klikkelj” felületet nyújt a hajó sebességének, támadó és védekező moduljainak, energiaellátó rendszereinek és más részeinek menedzseléséhez.

A NeoCom olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyeket a játékban sokat fogsz használni, mint pl.: a karakterlapod, játékbeli email, térkép, pénztárca és még sok minden.

A teljesen interaktív térkép megkönnyíti a hatalmas galaxisban történő navigálást, ennek segítségével elkerülheted vagy megtalálhatod a veszélyes területeket, vagy megtalálhatod a legrövidebb utat a gyorsabb utazáshoz.

A játékosok közötti kommunikáció egy az IRC-hez hasonló felületen történik. A játékosok létrehozhatnak saját csatornát, saját csevegésre vagy csatlakozhatnak a rengeteg nyilvános csatorna egyikéhez.

Az állomáson történő mozgás történhet az egérrel, vagy a „WASD” gombok használatával is. Minden jelentősebb NEOCOM funkció elérhető a kaptány kabinjából is.


1.13 Mik a rendszerkövetelmények?

Minimum Rendszer-követelmények:
• OS: Windows® XP Service Pack 2 / Vista / 7
• CPU: Intel Pentium® vagy AMD @ 1,5 Ghz vagy erősebb, SSE2 támogatással
• RAM: XP (SP2) – 1 GB / Vista – 1.5 GB / Windows 7 - 2GB
• HD space: 20Gb szabad tárterület
• Internet: DSL vagy gyorsabb kapcsolat
• Video: ATI X1600 vagy NVIDIA GeForce 7300 GT vagy újabb , legalább 128 MB RAM-mal, legalább Shader model 3 támogatással
• Driver: DirectX® 9.0c és a legújabb / legfrissebb VGA driver
• DVD-ROM : 2x sebességű DVD olvasó vagy gyorsabb szükséges (a lemezről való telepítéshez).

Ajánlott konfiguráció az EVE Online-hoz:
• OS: Windows® XP Service Pack 2 / Vista / 7
• CPU: Intel Pentium® vagy AMD két magos processzor @ 2 Ghz vagy erősebb, SSE2 támogatással
• RAM: 2 GB – 4GB
• HD space: 20Gb szabad tárterület
• Internet: ADSL vagy gyorsabb kapcsolat
• Video: ATi Radeon 5750 vagy NVIDIA GeForce GTX 460 vagy erősebb
• Driver: DirectX® 9.0c és a legújabb / legfrissebb VGA driver
• DVD-ROM : 2x sebességű DVD olvasó vagy gyorsabb szükséges (a lemezről való telepítéshez).

Az EVE-hez szükséges minimum felbontás 1024x768.

A hangkártyának Direct Sound kompatibilisnek kell lennie. A legjobb hanghatás elérése érdekében használd a legújabb meghajtókat.

A Windows 95, 98, ME, NT and 2000 már nem támogatott.


1.14 Ki készítette az EVE-et ?

Az EVE-et a CCP fejlesztette Reykjavik-ban, Izlandon. EVE a CCP első MMOG típusú játéka, a cég tervezi további játékok fejlesztését, kifejezetten a MMOG-okra fókuszálva. (DUST 514, World Of Darkness)


2.1 Hol játszódik az EVE ?

A játék az univerzum (egyelőre még) ismeretlen részén játszódik. A játékvilág kb. 5,000 naprendszerből áll. Mikor 2003 májusában a játékot bemutatták, ennek a fele állt a játékosok rendelkezésére, itt tudtak a játékosok "forró pontokat" létrehozni - kereskedelmi, szolgáltató, hadászati központokat - a tevékenységi köreiknek megfelelően. Amint az EVE népessége nő, egyre több naprendszer kerül használatba, a túlzsúfoltság elkerülése érdekében.


2.2 Mi az EVE előzménye ?

Az EVE-nek saját nagyon gazdag történelme van, valamint egy egyedi története, amit kifejezetten a játék számára alkottak meg. Az alaptörténet egy természetes féregjárat felfedezését részletezi, amely az univerzum addig fel nem térképezett részére vezetett. Kapukat készítettek, hogy a felfedezők oda és vissza utazhassanak az új és a régi világ között, amíg a féregjárat hirtelenül és vadul be nem omlott, a telepesek pedig elszakadtak a földi civilizáció galaxisától. A telepesek közül, akik túlélték az új környezet nyers durvaságát, öt nemzet emelkedett ki, mindegyik saját megjelenéssel, politikai és vallásos nézetekkel, erősségekkel és gyengeségekkel. Ez az öt nemzet határozza meg az erőegyensúlyt. Több generációnyi háború és viszály után a játékos egy olyan időszakba csöppen, amikor a fő politikai helyzet többnyire békés, habár feszült a helyzet és ez a béke néha törékeny. További részletek a fajokról és a birodalmakról a háttér információs részben található.


2.3 Mi definiál egy karaktert az EVE-ben ?

Az általad létrehozott egyedi név és kinézet. A karaktergenerálás közben nem csak a fajodat és a nemedet választhatod ki, hanem a teljesen konfigurálható karakter létrehozó alkalmazás segítségével megváltoztathatod "morfolhatod" a karaktered testét és arcát, ezáltal a többitől teljesen eltérő karaktert hozhatsz létre. A végeredmény az „avatarod”, amit a többi játékos különböző módokon láthat, a játékban a chat-en, az állomáson és az üzenő táblákon. A karakter létrehozó folyamat akkor kezdődik, amikor megalkotsz egy múltat a karaktered számára. Mikor választasz, akkor meg is határozod hogy a karaktered honnan jött és mit tanult addig a napig. Minmatar szolgagyerek volt-e, akit Amarr űrben tartottak fogva, vagy szabad gondolkodású Gallente szülők gyereke? Azt, hogy ki a karaktered és hogy kivé fejlődik az csak rajtad múlik. Az EVE-ben te vagy a karaktered jövőjének mestere.


2.4 Tartalmaz a játék különböző fajokat és osztályokat ?

Az EVE-ben szereplő összes faj emberi eredetű, habár fejlődtek és változtak némelyiket genetikailag is megváltoztatták addig, amíg eléggé eltérőek nem lettek megjelenésükben és tulajdonságaikban is. A játékosok az EVE-ben létező öt fajból négy közül választhatnak. Ezek az : Amarr, Caldari, Gallente és a Minmatar. Mindegyik faj három vérvonalra oszlik. Az ötödik faj a Jovian egyelőre még nem elérhető, de a jövőben lehet, hogy ez is rendelkezésre fog állni. Mindegyik faj számtalan tulajdonsággal és képességgel bír, valamint hűséges a doktrínájához. Az Amarriaiakat leginkább úgy lehet leírni, hogy imperialisták, bürokraták és kegyetlenek. A Caldarik kötelességtudó szorgalmas kapitalisták. A Gallenték kalandvágyó, szabad szellemű individualisták. A Minmatarok gátlástalanok, eltökéltek és opportunisták, habár helyenként a lovagiasság is megjelenik a színen, valamiféle modernkori keresztes lovagként, csak jót vagy rosszat látnak és el akarják pusztítani a gonoszat. Minden karakternek vannak alap tulajdonságai, amik a fajhoz kötődnek, ezek egy képesség rendszerben fejlődnek. Az EVE-ben nincsenek osztályok és egyik faj sem erősebb a másiknál - legalább is a játék mechanikájának tekintetében. Az, hogy melyik faj felel meg neked legjobban, az csak a személyes ízlés kérdése és azé, hogy melyik leírás tetszik vagy hogyan akarod játszani a játékot.


2.5 Hogyan jelennek meg a karakterek az EVE-ben ?

A legfontosabb, valósidejű 3d-s környezet az EVE-ben az űr. A karakteredet az űrben az űrhajó reprezentálja amit éppen vezetsz. Nem lehetséges kiszállni az űrhajóból és űr sétálni, bolygókat felfedezni. Korzózni csak az űrállomásokon tudsz.


2.6 Milyen módon lépnek szintet és fejlődnek a karakterek?

Az EVE-ben nincs szintlépés. Ehelyett inkább egy nagyon kiterjedt képesség rendszer van. A játékos a képességek széles köréből választhat, amelyek mindegyike több al-szinttel rendelkezik. A karakterek képesség fejlesztő készleteket vehetnek, amelyeket ugyan úgy árulnak mint a többi terméket, és idegi pályákon kötődik a karakterhez, a tudást hasonlóan lehet megszerezni mint a "Márixban". A képesség fejlesztő készletek nagyon különbözőek lehetnek, úgy árban mint elérhetőségben. Amint megtanultál egy képességet nem tudod elfelejteni - de nem is lenne semmi értelme. A megtanulható képességeknek és képességpontoknak nincs felső határa. Illetve van, valahol 500 millió képességpont körül, ami masszív 20 év tanulást jelent(ene). De mire megközelíted, biztos hogy lesz valami új, amit tanulni lehet.


2.7 Hogyan valósul meg a képesség fejlődés ?

A karakter fejlődés a képességfejlesztő készletek aktiválásával érhető el. Amint a képességfejlesztő készlet el lett indítva egy bizonyos időnek el kell telnie, hogy a képzés befejeződjön és a képességet használni lehessen. A megtanulási idő valós időben van mérve és független attól, hogy a játékos be van-e jelentkezve a játékba vagy nem. A képzési idő lehet kevesebb, mint egy óra vagy akár néhány nap is, a képesség típusától és bonyolultságától függően. Egy karakter egyszerre csak egy képességet tanulhat, egyszerre csak egy karakter tanulhat egy hozzáféréssel. Tehát, hiába van az accountodon 3 karakter is, csak egy fog tudni tanulni egy adott időben. A tanulás folyamatát a karakter adatlapján lehet figyelemmel kísérni. Képesség fejlesztő készleteket (tulajdonság növelő implant) lehet venni másik játékosoktól, valamint NPC-től is . Az ár és az elérhetőség nagyban különbözhet attól függően, hogy mekkora az adott képességre az igény.


2.8 Ki lehet "maxolni" egy karaktert ?

Annak a valószínűsége hogy az EVE-ben egy karakter minden képességben elérje a maximumot elég kicsi és nem egy olyan dolog, amit el lehetne érni. A képesség növelése főleg magas szinten, sok időbe kerül és időnként új képességek is belekerülnek a játékba, amint a játék nő és új játékelemek kerülnek bemutatásra. Közelítő számítások szerint Egy karakternek legalább 20 évre van szüksége, hogy az összes képességből eljusson a felső szintre. Habár a képesség fejlődés folyamata nehézkesnek tűnhet, de az EVE egyedi képzési rendszere - a képesség, hogy fejlődik a karakter mikor nem vagy bejelentkezve makrók nélkül - egyedül álló a MMOG játékok között és nagyban hozzájárul az EVE attraktivitásához.


2.9 Hogyan befolyásolják a képességek a játékot ?

A képességeknek több funkciója is van az EVE-ben. Ezek határozzák meg, hogy a karakter milyen hajót, fegyvereket és felszerelést tud használni. A képességek azt is meghatározzák, hogy az adott karakter milyen hatásfokkal használja az eszközeit. Továbbá a képességek hozzáférhetővé tesznek a karakter számára további kifejezetten speciális játékopciókat , kutatási lehetőségektől kezdve, amivel fejlett fegyverzetet lehet kifejleszteni, a cégvezetésen keresztül, a gyárak működtetéséig és így tovább.


2.10 Mennyire fontosak a tulajdonságok ?

A tulajdonságok közvetlenül kihatnak a képesség tanulási idejére. A képességek egy vagy több tulajdonsághoz kötődnek, ezek a tulajdonság pontok módosítják az időtartamot, ami a képesség megtanulásához szükséges. Minél fejlettebb a tulajdonság annál kevesebb idő kell a hozzá kapcsolódó képességek megtanulásához.


2.11 Mi történik ha meghal a karakterem ?

Az EVE-ben ha lelőnek akkor nem biztos hogy mindig meghal a karaktered. Habár nem látszik, a karaktered minden hajón egy zselével kitöltött kapszulában van amit "pod-nak" hívnak (olvasd el a Jovian-ok nedves sírja című történetet (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) ha kíváncsi vagy a részletekre). Az elvesztett csaták általában a játékos hajójának elvesztésével végződnek, miután a pod-ban marad és az űrben lebeg ezt a podot aztán visszavezetheti egy állomásra, ahol van egy tartalék hajója. Ha a játékosnak nincs tartalék hajója, akkor az NPC biztosító társaság ad neki egy teljesen alap kezdő fregattot. Ahhoz hogy a karakter is meghaljon, ahhoz a podot is el kell pusztítani miután a hajó megsemmisült. A pod megsemmisülésének sokkal súlyosabb következményei vannak mint a hajó megsemmisülésének. Ha a hajója és a podja is megsemmisül akkor önmaga klónjaként fog megjelenni.


2.12 Hogy működik a klón rendszer ?

A játékosoknak lehetőségük van klónok vásárlására, hogy elkerüljék a végleges megsemmisülést. Halál esetén a klón értékétől függően képesség pont veszteség léphet fel. Ezek a klónok árban és minőségben különböznek. Minél drágább a klón annál jobban megőrzi az előző inkarnáció képességeit. Ha nem volt a karakternek klónja akkor egy standard klónt kap a legrosszabb minőségűek közül. A karakter soha nem mehet a kezdő tulajdonságai alá ezért egy kezdő karakter számára a halál nem olyan súlyos, mint egy fejlettebb karakter számára, akit nem véd fejlett klón.


2.13 Milyen nem harci tevékenységek érhetők el ?

Néhány a nem harci tevékenységek közül: karakterfejlődés, felfedezés, kereskedelem, bányászás, kutatás, gyártás valamint más pénzcsináló vállalkozás. Az inkább szociális lények számára a játék chat szobája remek lehetőséget biztosít a társalgásra és új barátok szerzéséhez.


2.14 Építhetek saját űrállomást és kidekorálhatom ?

Nem lehetséges sem az űrállomás belső felépítésének megtervezése, sem saját bolygó létrehozása. De „saját” űrállomás építésére lehetőség van, igaz, ezt általában csak nagyobb szövetségek engedhetik meg maguknak.

A kapitány kabinjának kinézetét (ha lehet hinni az ígéreteknek) a jövőben meg lehet majd változtatni.

Még több...