Interjúsorozat #4: JMU

 

Sziasztok Fiúk!

Kezdjünk is bele.
Kérlek mutatkozzatok be pár szóban, hogy megtudhassuk kiket is rejt a karakteretek.

Mermalior: Mermalior vagyok, a JMU CEO-ja, RL-ben grafikus és dizájner, 37 éves, amúgy pedig Budapesten élek.

Retial: Sziasztok. Retial vagyok a JMU egyik VICE CEO-ja. Civil életemben Mechanikai műszerész és egy fólia tasztatúragyártással foglalkozó cég, használja (ki) a képességeimet.

Ragna: Üdv, Ragna Rock vagyok, 39 éves rendszeradminisztrátor Szegedről.

Shymby: Hi! Én Shymbyrie vagyok, a JMU industry igazgatója és vice CEO-ja. RL-ben Termékmérnökként dolgozom a világ egyik legnagyobb játékgyártójánál. 31 éves múltam, Nyíregyházán élek a családommal.


Mikor ismerkedtetek meg a játékkal és mi volt az a dolog ami igazán megfogott benne?

Retial: 2007 őszén kezdtem a játékot egy személyes jó barátommal együtt. Egy rövid ideig csak kettesben élveztük a miner laserek misztikus hangját, majd csatlakoztunk a Somnus Dolus corphoz, mely tagjainak máig hálás vagyok a sok segítségért, amit kaptunk. 2008 elején megalapítottuk a saját corpunk a TFEO-t (Together for each other) az előbb említett barátommal, és az általam az Eve-be rángatott munkatársammal hármasban.

Shymby: 2006. decemberében az egyik legjobb barátommal együtt úgy gondoltuk, hogy elég volt a levelezős szerepjátékokból és valami merőben újba vágunk bele. Először ő kezdett el játszani és telefonon újságolta nekem, hogy milyen nagyszerű ez a játék. Pontosan 10 nappal rá létrehoztam Shymbyrie-t, a bájos gallente lányt. Első sorban engem is a játék komplexitása fogott meg, mert a lehetőségek igazi tárháza fogad, amit érdemes kipróbálni.

Ragna: Feri barátom (Dra' Chomir) már több mint fél éve fárasztott hogy ki kell próbálnom mire 2007 elején elért a végzetem. Azelőtt nem játszottam MMO-val így ez is közrejátszott hogy magával ragadott a játék de nekem a hangulata, a térhatás, a látvány és a zene ami elsőre megfogott. Azóta persze rájöttem hogy önmagában nekem sem elég csak a játék, a társaság a fontos.

Mermalior: 2006 végén kezdtem. Grafikusként elsőre a látvány és az egész komplexitása tetszett a legjobban. Az, hogy sok különböző játékstílust is támogat, és hogy a scifi hangulat mellett félelmetesen jól szimulálja az RL piacgazdaságot, politikát, valamint a közösségi / társadalmi mechanizmusokat. Ami nagyon tetszik benne, hogy ez a játékforma nem csak szórakozásként állja meg a helyét, hanem felszínre hozza az emberi kvalitásokat is. Ma már elsősorban az emberek miatt játszom, de maga a játék is tud a mai napig újat mutatni, és ez jó.


Mikor alapult a JMU, mik a céljaitok a corp. működését illetően?

Mermalior: A Jugis Modo Utopia kemény magja 2006 végén, 2007 elején jött össze. Akkor még a Hun Recruit Team (HURT) szárnyai alatt nyomtuk az ipart. Pár számomra nagyon kedves hónap telt el itt, majd mikor már elég felkészültnek éreztük magunkat, 2007 áprilisában megalakítottuk a saját cégünket. A JMU alapemberei indították el azt a folyamatot, aminek az eredménye a mostani felállás: egy közösségi szellemen alapuló, egymást segítő baráti társaság, ahol az együtt kialakított célok, az összefogás dominál, és ahol a magánvagyon sokadrangú. Elsősorban az emberekre, közös projectekre koncentrálunk. Sok a közös OP, közös roamingok, prioritás a sokszínű pvp és az industrial terveink megvalósítása. Minden amiben hiszünk, az sokak számára utópisztikusnak tűnhet, de szerintem ez nem tántorít el nálunk senkit. A társaság vegyes beállítottságú, és a skálán megtalálható a mothership gyártástól kezdve, POS-olásig, 0.0 agent-ön keresztül a heavy pvp-ig minden.

Februárban a JMU majdnem 1000 kill-t szerzett, úgy, hogy közben az industry karakterek komplett reakcióztatós hálózatot működtettek, jump freightereket gyártottak. A cégen belül a változatos játékstílust minden eszközzel támogatjuk, ameddig az egy közös program része. Véleményem szerint bármilyen skillnél, képességnél és vagyonnál többet számít az, hogy valaki mennyire képes együttműködni a többiekkel, mennyire lojális a céghez és mennyire tartja fontosnak a társaságot. A kétéves történetünk alatt rengeteg élménnyel lettünk gazdagabbak, sokmindenre büszkék vagyunk, ami úgy érzem ez egy ilyen banda nélkül soha nem sikerült volna. Hozzátett ehhez, hogy eléggé szerteágazó az, amit csinálunk, ezért könnyebb mindenkinek megtalálnia a csapatunkban a helyét.

A rövid, és problémáktól terhes The Sphere Confederation-ös "összmagyar" idők után úgy döntöttünk, hogy a Free Gates Corp.-pal összefogva ezentúl magunk alakítjuk tovább a sorsunkat. A tervünk az volt, hogy a jövőben NEM egy nagy magyar allianceben gondolkodunk, hanem technikailag független, de egymással koherensen együttműködő, együtt élő, és főképp egymást tiszteletben tartó társaságban, ahol mindenki maga irányítja a cégének a belügyeit, de közösen alakítjuk a jövőnket. Ennek a feltétele az volt, hogy közösen csináljunk programokat a corpjainknak.

A legnagyobb különbség a TSC-hez képest, hogy a közös dolgokat nem diktatórikus szabályokkal, egyszemélyes vezetőkkel, hangzatos, de tartalom nélküli pozíciókkal, hanem konszenzussal és közös corpgyűlésekkel oldjuk meg. Ez azért más mint egy "nagy magyar alliance", mert a corpközösségünk minden tagja önálló és teljes jogú a kezdetektől fogva. Nem azért működünk együtt mert KELL, vagy mert parancsba van adva, hanem mert mindnyájan akarjuk. Nem külön entitásként kezeljük a koalíciónkat (mint ahogy hajlamosak az emberek egy allianceben azt gondolni, hogy az alliance majd megtesz ezt vagy azt helyettük - miközben ők maguk az alliance), hanem megmaradtunk játékosok csoportjaként. Ezzel együtt persze mi is tagjai vagyunk egy külföldi alliance-nek, ami számos előnyt biztosít 0.0-ban. Részesei lehetünk egy nagyobb egységnek, de pont a nyelvi különbségek miatt nem kell elszenvednünk felesleges atrocitásokat, belső konfliktusokat, és maga az alliance is újabb kihívásokat állít elénk, hozzáadva ezzel a játékélményhez.

Kb. ilyen alapon próbáltam szervezni Shoniékkal, Deus-ékkal a csapataink életét, és most már 3 corp is tagja ennek formációnak. Így jött létre a JMU-FGC-WOT koalíció. A későbbiekben kibővítjük ezt az együttműködést még más corpokkal is, de a magam részéről elsősorban nem corpokban, hanem emberekben gondolkodok. Nem akarunk bomlasztó arcokat, hangulatkeltőket a társaságunkba, ezért hangsúlyt fektetünk a szelekcióra, igyekszünk megválogatni, hogy kit engedünk magunk közé. A mostani alliance-ünk remek lehetőségnek tűnik a vegyes játékstílus megvalósítására.

Reti: A cél továbbra is a jól kitaposott úton haladni előre. Közösen együtt kitalálni ill. megvalósítani, amit a corp tagjai szeretnének elérni.

Ragna: 2007 elején a HURT-nak (akkori magyar kezdő cég) nem volt kialakult vezetése, pár havonta változott a CEO, ráadásul két régióba szakadt szét a cég, voltunk Isinokka környékén és voltak emberkék Minmatar területen is. Az Isinokkaiakat Mermalior vezette akkor és mivel a kezdők nehezebben vásárolták maguknak az épp kitanult hajót összedobtuk a mission-lootot és a fúrt érceket majd Merma legyártotta a hajót épp annak akinek kellett. Ebből alakult ki az hogy teljesen felesleges volt a saját walletre gyűjteni, megalapítottuk a JMU-t, mindenki berakta a corpkasszába amit keresett és mindenki megkapott mindent amire szüksége volt. Ezt próbáljuk fenntartani 0.0-ás környezetben is, több-kevesebb sikerrel. Igyekszünk hogy mindenki megtalálja a számítását nálunk, sajnos nem mindig sikerül.


Mikor léptetek be a cégbe és mi volt ennek az oka?

Shymby: Tavaly nyár végén léptem be a JMU-ba. Szerettem volna a 0.0-s élet kapcsán egy csomó új dolgot kipróbálni, amire korábban nem volt lehetőségem. Igazán remek embereket ismertem itt meg akikkel együtt jó néhány felejthetetlen op-ban vettem részt.

Reti: Sok szép pillanatot és emléket köszönhetek a TFEO-nak és az akkori corp társaimnak (közös agentek, közös fúrások). De eljött az idő, amikor már kevés volt az, amit empire számomra nyújtani tud, ekkor döntöttem a távozás ill. a JMU-ba történő belépés mellett. Ezt a döntésemet a mai napig nem bántam meg.


Mik a legszebb emlékeitek a corp.-ban töltött idő alatt, esetleg mire emlékeztek kevésbé szívesen?

Shymby: Személy szerint nekem a legnagyobb élmény a mothership projekt levezénylése volt. Úgy érzem, hogy ez egy olyan cél volt a JMU tagsága előtt, amellyel mindenki azonosulni tudott és hozzátette tudása legjavát. Karnyújtásnyira voltunk attól, hogy a magyar corp-ok közül először a JMU gyártson mothershipet, minden megvolt, de a BoB disband sajna áthúzta a mi számításainkat is, így most pihentetjük ezt a dolgot. Másik hatalmas élmény volt a Querious-beli reakciós POS hálózatunk üzemeltetése, mely februártól a folyamatos hostile jelenlét mellett igazán nagy kihívás volt. Alapvetően industry beállítottságú kariként azért eljárok PVP opokra is, rengeteget tanulva az öreg rókáktól.

Reti: Talán a mai napig legszebb és egyben legmeghatározóbb emlékem a JMUban az, amikor 1 hónap után Merma és HunJeges (akkori industry igazgató a corpban) lehívott ventrillon a „tárgyaló” szobába és közölték, hogy ha szeretnék, akkor belső körös lehetek a corpban.

Ragna: A TSC szétesése nagyon fájt mindannyiunknak. A legjobb viszont pont ezután következett, a JMU ekkor vált önállóvá, igazán életképessé 0.0-ban.

Mermalior: Nagyon jók voltak a HURT-os idők, az Isinokkán eltöltött hónapok, mikor a többi, leendő JMU-sal együtt fúrtunk és agenteztünk totál újoncokként. Aztán a következő megmérettetés, ami izgalmas volt: belecsöppenni a 0.0-ás életbe is, rengeteget tanultunk a TASE pvpseitől, Ice OP-jai kegyetlen jók voltak már a SPHERE-es időszakban is, tanulságos volt együtt repülni Siotakival, Gyapival, Tzukoval, Karakkal, Raptorral meg a többi top pvp-sel. Ugyanez elmondható a HUN-os brigádról is, akikkel sokat mentünk együtt Fountainben. Tusitól és Dontól sokat tanultam vezetőként is. Azt hiszem mindenképpen megérte belevágni a JMU-nak a 0.0-ás nagy kalandba, és köszönet, hogy a fent említett társaságoktól ehhez sok segítséget kaptunk.

Amire büszke vagyok, hogy a Fountaines idők után bárhol voltunk, mindenhol nagyon szerették a JMU-FGC párost, a későbbi alliance-szeinkben mindenhol mi voltunk a top pvpsek, a bevállalós társaság, az alliance kedvenc corpjai. Nagyon sok kedvességet és megbecsülést kaptunk mindenhol ahol jártunk és a mai napig fél tucatnyi meghívásunk van ha tovább szeretnénk lépni. A Crazy Hungarians jelzőt anno Snakeeye, a Destiny alliance CEO-ja aggatta ránk, és máig büszkén viseljük. Ha mindent egybevetve valamit ki kéne emelni a corpban töltött időből, akkor az 2 dolog lenne: egyrészt az FGC-vel való összeállás: hihetetlen jó arcok vannak a csapatukban, soha életemben ennyit még nem röhögtem, mint velük, igazi játékosok, akik mindenre nyitottak, bevállalós banda, illetve elsősorban és mindenekelőtt a JMU tagsága, akikre minden körülmények között büszke vagyok.


Személy szerint mit szeretnétek kapni ettől a játéktól corp.-tól függetlenül?

Reti: Az eve-ben szeretnék még egyszer majd egy nagy capital fightban részt venni egy capital ship pilótájaként. A játékon túl, pedig szeretném azt elérni, hogy ez a társaság, amely most a JMU-ban összejött (meg, még akik a jövőben megtalálják nálunk a helyüket) kapcsolat tartása túl mutatna az Eve-online keretein, és valamilyen szinten emlékeznénk az emberekre, akikkel itt barátságot kötöttünk és annyi jó pár órát együtt töltöttünk.

Shymby: A játékélmény mindennél fontosabb. Hogy közhellyel éljek: „hiszen ez csak egy játék!”

Mermalior: Számomra a társaság és a játékélmény a fontos. Csak ezután foglalkoztat a corp, mint játékegység.

Ragna: Kikapcsolódást. A mindennapos stresszelést remekül ki tudja nálam kapcsolni, akár magányosan repkedek a beltek vagy kapuk között, akár a többiekkel ökörködünk ventrillon.


Mi lenne az az egy dolog amit tanácsolnátok az új, kezdő pilótáknak?

Ragna: Minél előbb keressenek maguknak társaságot, de ne féljenek váltani ha az adott társaság "nem jön be". Van pár remete a játékban de szerintem a bandázásért érdemes játszani, ha megtaláljuk a megfelelő csapatot a megfelelő játékstílussal akkor az EVE bármely játékkal felveszi a versenyt játékélményt illetően.

Reti: Fogadjátok el a segítséget az „öregebbektől” és élvezzétek ki empire adta lehetőségeket mielőtt 0.0ba lejöttök, mert vissza már nem biztos, hogy menni fogtok.

Mermalior: Ne akarjatok mindig mindenkinek megfelelni. Nem az minősít benneteket, hogy mennyi pénzetek, mennyi killetek van, milyen hajókba tudtok beleülni, hanem, hogy hosszútávon mennyire vagytok csapatjátékosok. Az e-peen lengetés, mások lealázása, és a hatalmas pofa senkit sem tesz nagyobbá. Ebben a játékban minden virtuális, egyedül az emberek igaziak.



Köszönöm Srácok a válaszokat. További jó játékot kívánok, és hogy érjétek el a céljaitokat! o7

Még több...