B-R5RB Vérfürdője

 

A számítógépes játékok legpusztítóbb csatája


Az EVE Online univerzumában, játékosok a világ minden időzónájából háborút vívnak közel 11 éve. Vannak konfliktusok, amelyek viszonylag kisebb nézeteltérések riválisok között egymás melletti naprendszerekből, ebben nagyjából egy tucat fregatt és cirkáló néz szembe egymással gyors tempójú ütközetben. Mások, mint a Nagy Háború, játékosok tízezrei táplálják és ugyanazzal a propagandával, diplomáciával (és kémkedéssel), utánpótlási lánccal és katonai taktikával virágzik, mint amit egy való világbeli konfliktust táplálna, hónapokig tartva és megváltoztatva az egész ipart a csillagtérkép szerte.

Az egész idő alatt, egy hajótípus mindig is a leginkább áhított célpont lesz bármely flotta számára, az elpusztításának dicsőségére szomjazva, ahogy azt bizonyítja ez a felvétel is, amin az első ilyen hajó ütközetbeli elpusztulása látható.

A Titán, a legnagyobb hajóosztály az EVE Online-ban, több ezer emberórába kerül megépíteni, hónapokba kerül megtanulni használni, és képes hatalmas doomsday (ítéletnap) fegyverek használatára, ami elmos minden kisebb hajót egyetlen lövéssel. Hogy jobban elképzeld ezeknek a sci-fi szörnyeknek a méretét, nézd meg ezt az összehasonlító diagramot (Az Amarr Avatar a barna 'gomba' behemótnak látszódva a hasonló méretű Erebus-hoz képest, ami fölötte van és alatta pedig a Ragnarok és a Leviathan. Egyéb EVE hajókat kép szerte találni) vagy nézd meg ezt a játékos által készített videót, ami méretarányosan összehasonlít több hajóosztályt az EVE-ből.

Mindegyik Titán egy nagyra értékelt stratégiai eszköze a szövetségnek, amelyik irányítja és mostanáig 12-nél nem semmisült meg több egy csatában. Ez nemrég megváltozott a számítógépes játéktörténelem legnagyobb, legpusztítóbb ütközetében.




B-R5RB Vérfürdője


2014 január 27. korai óráiban CONCORD (NPC „rendőri erő”) jött, hogy beszedje a terület fenntartási költséget, egy zsákrendszerben Immensea régióban, B-R5RB-ben. Egy, a több mint 7500-ból a játékban, ez a bizonyos rendszer - a 9 bolygójával, 66 holdjával és 12 aszteroida övével - nemrég át lett adva egy játékos cég a H A V O C számára, amit a Pandemic Legion használt, hogy kezelje az a területek tulajdonjogának cseréjét szövetségek között (amik cégek sokaságai). Sajnos, amikor a CONCORD megpróbálta kivonni az ISK-et (EVE valutája), ami fenntartotta volna a területet a rendszerben még egy hónapra, azt látta, hogy az automatikus befizetést a H A V O C nem jelölte be. A kötelező fizetség hiányában a fennhatóság a rendszerben azonnal leesett, így a rendszert elvehetővé téve.

Elmulasztott számla kifizetések természetesen nem újak az emberek számára, vagy az EVE Online számára. Az emberi hiba sok rendszer fennhatóságának megszűnését okozta már. Néha ez csupán azt jelentette, hogy egy másik Territorial Control Unit-ot (egyfajta zászló) kell kihorgonyozni a rendszerben, hogy visszanyerjük a rendszer fennhatóságát. Néha pedig azt, hogy egy egész régió elvész és egy Szövetség megszűnik.

Ez a bizonyos rendszer viszont a Pandemic Legion összes flottájának az állomásozó rendszere volt, az egyik legnagyobb valaha vívott háborúban az EVE Online-ban. A Halloween Háború, amit már hónapok óta vívtak, a hatalmas EVE univerzum szerte több ütközettel i volt emelve. Ez az egyszeri elmulasztott fizetés kirobbantotta azt, ami az EVE Online történetének legdrágább ütközetévé vált. Egy ember cselekedete (vagy tétlensége) kihatott ez egész univerzumra - egy pillangó szárny, hatalmas pusztító forgószelet okozva. Véletlenül, ez pont egy évre rá történt, mint egy másik hírhedt csata, ahol egyetlen játékos egyetlen hibája galaktikus méretű pusztulást okozott - Az Asakai Csata.

Észlelve ezt a váratlan gyengeséget egy stratégiailag kritikus helyen, a szemben álló Koalíció, ami a CFC Alliance és az orosz többségű koalícióból áll, sietve megvetette a lábát a rendszerben. Az eseménynek híre ment. Ezrek léptek be és szerveződtek flottákba. Ha a CFC és az orosz flották el tudják foglalni az állomást a rendszerben, csapdába szorítják a Pandemic Legion hajóit és felszereléseit, beleértve Capital és egyéb hajóinak százait, így ellehetetlenítve őket egy komolyabb konfliktustól.

Ez alatt a Pandemic Legion és N3 erők (egy koalíció, ami a Nulli Secunda, Northern Coalition. és hozzájuk tartozó egyéb szövetségesekből áll) megpróbáltak minden tőlük telhetőt megtenni, hogy fenntartsák a rendszer irányítását. Annak ellenére, hogy rendszer-szerte kihorgonyoztak Territorial Control Unit-okat, a szembenálló erők elpusztították azokat, mielőtt bármelyik bekapcsolt volna, hogy visszanyerje a rendszer fennhatóságát. Az állomás biztosítása érdekében a Pandemic Legion és az N3 bevetett minden Capital és az alatti hajót, amit csak össze tudtak gyűjteni az ő szabadalmaztatott 'Wrecking Ball' formációjába, közel az állomáshoz.

Látva, hogy a Pandemic Legion és N3 kisebb capital és super-capital flottával rendelkezett (az ütközet meglepetés szerű természete miatt és amiatt, hogy egy hétfői munkanap alatt történt) a CFC és az orosz haderők eldöntötték, hogy itt az ideje, hogy megragadják a lehetőséget egy döntő küzdelemre. Figyelembe véve a héten korábban történt „HED-GP-i csatában” tanultakat, ami egy súlyos vereség volt a CFC és orosz erők számára a 'Wrecking Ball' által, arra jutottak, hogy megragadják a kezdeményezést és bevetik a teljes Capital flottájukat, hogy megszerezzék az előnyt, mielőtt a PL és az N3 válaszolni tud. Eközben, a capital alatti flották bevetésre kerültek az N3 állomásozó rendszerekbe, hogy késleltessék az erősítést.

Ellentétben minden eddigi nagyméretű super-capital ütközettel, eddig a pontig mindkét fél úgy gondolta, hogy győzhetnek. Továbbra is próbáltak minden egyes pilótát bejuttatni a rendszerbe, a lehető legerősebb hajóval, amit tudtak használni. Néhány óra után a csatamező doomsdayektől világított és a több száz Titán és supercarrier illetve több ezer Dreadnaught, Carrier és kisebb hajók roncsaitól csillogott.

A csata nagyjából döntetlen volt egy ideig, a CFC és orosz erők kezdetleges előnyével és csak egy kicsivel több Titan elpusztításával. Aztán jött a fordulópont a csatában. Manfred Sideous a PL/N3 kezdeti flotta parancsnoka átadta a vezetést a Northern Coalition. CEO-jának, Vince Draken-nek. Miután sikeresen összpontosították a tüzet, hogy elpusztítsanak több CFC/RUS Titánt és néhány orosz titánt kiugrásra kényszerítettek a rendszerből pajzs és páncél nélkül, PL/N3 elkezdte túlbecsülni a sikerét és az elsődleges célpontjuk Sort Dragon Titánja lett, aki tagja a 14 fős Council of Stellra Management-nek, és aki az összes orosz erőt koordinálta a mezőn. A Titánja sikeresen ellenállt a támadásnak a többi titánhoz képest, az egész flottájának segítségével, akik folyamatosan javították és azzal, hogy nagyon magas ellenállása volt a hajójának mindenfajta támadás ellen. Mire a hajó struktúrába ért, a CFC/RUS haderők 5 Titánt lelőttek cserébe. Ettől a ponttól kezdve, minden ciklus doomsday sortűz előbbre és előbbre vitte őket.

Itt van, hogy hogyan nézett ki - egy különösen jó videó egy semleges tanútól.




Végül, miután közel 12 órán át csatároztak, ami egyértelműen a leghosszabb ütközet az online játék PvP történelmében, a PL/N3 haderők elkezdtek visszavonulni. Az ezt követő evakuálásban még több Titán, Supercarrier és Capital elpusztult, sok csapdába esett a Warp Disruption Bubble-ökben amik beborították a csatamezőt.

Itt egy kép a csatáról játékon belül kezelőfelülettel. Minden vörös vagy narancssárga pont egy hajó vagy egy játékos.

A harc során, ahhoz kapcsolódó harcok is zajlottak univerzum-szerte. Voltak flották, amik megpróbálták megakadályozni az utánpótlást, elpusztítani a sérült capital-okat és supercapital-okat amelyek menekülni próbáltak, vagy csapdába ejtették azt a pár bátrat, aki megpróbált bejutni a csatába, hogy megpróbálja megbillenteni a mérleget.

Az egész ütközetet élőben nézték a Twitch.tv-n, Nick_Fuzzeh közreműködésével, aki a Pandemic Legion tagja, illetve egyéb streamerek segítségével. Amit egy meta-SciFi pillanatként lehet felfogni, több mint 12.000 ember nézte, ahogy egy virtuális háború kibontakozik élőben az interneten keresztül, miközben a zenével, hírfolyammal és… ijesztő csontváz képének táncoltatásával szórakoztatta a közönséget Nick.

Reklámszünet még több hajóval




Amikor a por végleg leült és a napi szerver karbantartási leállás véget vetett a konfliktusnak, minden résztvevőt sokkolt a pusztítás. A győztes oldal egyedül több Titánt vesztett, mint amennyi eddig bármely csatában elpusztult. A vesztes oldal több Titánt vesztett, mint amennyit bárki eddig lehetségesnek tartott.

Titanomachy (Titánok harca): Megemlékezés a harcról


Szinte a csata után rögtön, a játékosok együttesen egy játékbeli emlékművet követeltek. Valójában az EVE fejlesztők igénye is ugyanez volt akkorra. Valami ekkora léptékű eseményről, ahol játékosok hagyták kitörölhetetlen nyomaikat az univerzumon rendkívüli tetteikkel, szükséges valami maradandó a játékban, hogy megemlékezzen róla és mi büszkén kiemeljük játékosaink bátorságát és elkötelezettségét az űrhajók felrobbantása iránt.

„Titanomachy” az új titán roncs modellekkel lett létrehozva, amelyeket a Rubicon 1.1-el a csata másnapján (véletlen egybeesés) vezettünk be a játékba. Ez a végleges hely a játékban, B-R5RB rendszer hetedik bolygója körül lett elhelyezve, az állomástól griden kívül. Ezen túl minden EVE-vel játszó ember tehet egy veszélyes zarándoklatot oda és megcsodálhatja a pusztítás nagyságát. Számítunk néhány „utazó bloggerre”, akik teljes leírást adnak róla szinte azonnal és EVE videósokra, akik szintén mozgó felvételt készítenek. (szerkesztői frissítés, a leírás elkészült róla: http://evetravel.wordpress.com/2014/02/02/titanomachy/)




Január 31-én akarjuk telepíteni a Titanomachy-t a leállás (DT) ideje alatt és elég kemény munka lesz kísértetiesen szépen kirakni a roncsokat.

Többet megtudhatsz az új Titán roncsok létrehozásáról az EVE művész csapat által írt új dev blog-ból. Néhány kép lejjebb. Több információ a Rubicon-ról ezen az oldalon. Rubicon 1.1-ért nézd meg ezt a videót vagy az elmúlt néhány dev blog-ot, illetve a patch jegyzeteket. Mint mindig, az új patch és fejlesztések most is ingyenesek lesznek minden előfizetett játékosnak.




B-R5RB számokban


- körülbelül 21 órányi harc

- 7.548 egyedi karakter tartozott ahhoz a két koalícióhoz, akik részt vettek a teljes csatában (killmail-ek alapján). 6.058-an vettek részt közvetlenül B-R5RB rendszerben, egyszer max. 2.670-en lehettek a rendszerben

- 717 egyedi játékos cég

- 55 egyedi játékos szövetség



Teljes pusztítás:


- Titánok75 (74 a rendszerben, egy úton a csata felé) N3/PL 59 titánt és CFC/DTF 16 titánt vesztett

- Titán veszteségek típus szerint: Gallente Erebus – 37, Amarr Avatar – 25, Minmatar Ragnarok – 13, Caldari Leviathan – 0 - Supercarrier-ek – 13 (12 a rendszerben, egy amint megpróbált szökni a rendszerből)

- Dreadnaught-ok – 370 (356 a rendszerben, 14 a csetepatéba való csatlakozás közben, mivel mindkét fél próbálta megakadályozni, hogy utánpótlást hozzanak)

- Carrier-ek – 123 (109 a rendszerben, 14 a csetepatéba való csatlakozás közben, mivel mindkét fél próbálta megakadályozni, hogy utánpótlást hozzanak)

- Rengeteg kisebb hajó és talán megszámlálhatatlanul sok drón és fighter-ek


Összehasonlításul, az előző rekord nagyságú csata, ahol titánok vesztek oda “O2O” és “Uemon” között zajlott, 12 teljes titán pusztult el.

Hozzávetőleg 775 doomsday-t lőttek ki, ami 24%-a az összes kilőtt doomsday-nek az elmúlt 2 évből. A HED-GP csatában, ami megelőzte a Halloween háborút, körülbelül 200 doomsday volt.


A gazdasági hatás


11 TRILLIÓ ISK

Átszámítva a PLEX értékét ez nagyjából egyenlő 300.000-330.000$-al.















Intel!


Megjegyezném, az idézetek tele lehetnek EVE Online zsargonnal és kifejezéssel és néha „színes” nyelvhasználattal. De talán ezekkel a beszámolókkal jobban a hátterébe láthatunk ezeknek az óriási csatáknak.


Manfred Sideous’ AMA (Reddit). Pandemic Legion FC-je (flotta parancsok): http://www.reddit.com/r/Eve/comments/1wcxbr/hi_im_manfred_sideous_pandemic_legion_fc_who/

„Visszafoglaljuk, ha lehetséges… Remélem senki nem lép a csata alatt. Valóban felemelő érzés a játékok történelmének valószínűleg legnagyobb csatájának részese lenni. Szégyen, ha valaki kilép, ez mind a játék része és egy hajótest csak a belépő egy remek harchoz. Ez az EVE HTFU (Harden The F** Up)”, HTFU-ról információ: http://www.youtube.com/watch?v=VgvM7av1o1Q


Csatajelentés Manfred Sideous-tól: http://pastebin.com/ckTidP48

„Csak a legvadabb álmaimban gondoltam volna arra – de bárki más is -, hogy ellenségek ilyen módon folytatják a harcot B-R-ért.”


Nyilatkozat Elise Randolph-tól, egy másik Pandemic Legion-ös FC-től: http://pastebin.com/t7CQufG7

„A déli konfliktus elveszett momentumának köszönhetően a B-R csata sokkal több volt, mint ISK vagyonok elvesztése. Mert próbáld csak ki, nem lehet megvenni a fesztelenséget.„


Lazarus Telraven’s AMA (Reddit). Ő a CFC FC-je: http://www.reddit.com/r/Eve/comments/1wdtzq/cfc_fc_lazarus_telraven_copying_manny_ama/

„Felhívtam telefonon és felébresztettem, amikor úgy nézett ki, hogy fokozódik a helyzet, mert amikor arra van szükséged, hogy valaki üsse a harci dobokat, akkor mittani-hoz fordulsz. Kicsit hezitált és azt hiszem közel volt ahhoz, hogy lebeszéljen arról, hogy bemenjek, de ha ezt is mondta volna nekem, akkor is beugrottam volna bízva a megérzésekben.”


Csatajelentés Lazarus Telraven-tól: https://docs.google.com/document/d/1pJZfRhXnAaAYqxwDw_KZJ6RPfcg6LXGOfjDczDkkL8k/edit

„Minden titán, ami elsőnek volt hívva elpusztult ettől a ponttól kezdve mindkét oldalon DT-ig (leállás).”


Nyilatkozat Mittani-tól, a CFC vezetőjétől: http://pastebin.com/AX6Crp2b

„A CFC hivatalos nyilatkozatként a B-R5 csatáról a három héttel ezelőtt Richter Belmont, Pandemic Legion-ös tagtól megjelent írást ajánlja …”


*Új* Zebra hang felvétel a két fő FC (
flotta parancsok) közötti megbeszélésről: http://crossingzebras.com/b-r-the-fc-perspective/


*Új* Alizabeth, a Mittani.com-tól, egy csodálatos cikket írta sov háborúról, a hajókat és a csatát is magában foglalja, hozzáférhető itt: http://themittani.com/features/largest-virtual-battle-ever


Még több remek B-R5RBben készült kép, videó:

Time Dilation (TiDi = Időtágulás)


Ha egy 21 órás, 2000 játékos feletti csata sok munkának tűnik neked, hogy egy szerver kezelje, az azért lehet, mert jól sejted, hogy mekkora teher lehet ez a szervernek. Némi segítség nélkül, ez túl sok lett volna, és most nem beszélhetnénk egy csomó felrobbant űrhajóról. EVE-ben tudjuk, hogy a harcok, mint ez is, döntő tényezői egy háború mérlegének, így annak érdekében, hogy támogassuk ezeket, bevezettük az „időtágulást” (Time Dilation). Feladata, hogy a szerver felé érkező terhelést korlátozza az olyan őrült léptékű harcoknál, mint ez is volt.

A Time Dilation mögötti működés meglehetősen egyszerű – ha a szerver nem tud lépést tartani a szimulációs terheléssel, akkor lelassítja az időt a naprendszerekben, amiket irányít. Például, ha kétszer akkora a terhelés, mint amit kezelni tudna a szerver, akkor képes fele akkora sebességgel futtatni a szimulációt, így tartva a terhelés mértékét kezelhető szinten. Köszönhetően annkak, ahogy az univerzumot létrehoztuk, a lassítás hatása helyi, gyakran csak a problémás rendszerre korlátozva és így a legtöbb más online játékos boldogan tudja folytatni a hajók felrobbantását, bányászást, kereskedést, felfedezést, stb., ahogy eddig is, mivel nincsenek a masszív harc közelében.

Ennek a harcnak az intenzitása és hossza mellett azonban ez a lassítás kevés volt, hogy teljesen fedje, így túllépte a tervezett 10%-os határt. Következésképpen, a szerver a 21 óra alatt tapasztalt csatából mindössze 2 óra szimulációt ért meg. Így sokkal jobban el tudta látni a feladatot, mintha valós időben közvetít, amely végül a játékosoknak egy egyenletesebb, kiszámíthatóbb élményt adott, mint amire egyébként sor került volna.


Fly Safe (Repülj biztonságosan)


Nem ez volt a legnagyobb csata az egyszerre a rendszerben lévő játékosok számát tekintve. Ezt a rekordot továbbra is a 6VDT-H, 4070 pilótával lezajlott csata tartja.

Végső feljegyzés. Az EVE előfizetőinek száma évről-évre növekszik, mióta elkezdődött, 11 éve, hogy pontosak legyünk. A játék úgy van beállítva, hogy ha most csatlakozol, lehet, hogy rögtön egy ilyen csata élvonalában találod magad. Vagy ki is kerülheted a játék ezen arculatát és a saját utadat kovácsolhatod. Ha ezek közül bármelyik irány érdekel, próbáld ki ingyen 14 napra a játékot itt www.eveonline.com.

Ki tudja, lehet, hogy megtalálod az otthonod a csillagok között. Lehet, hogy már találsz embereket szerte a világon, akikkel együtt repülhetsz, és akikért érdemes lesz 21 órás csatában részt venni. Talán te leszel az a következő személy, akinek egyetlen hibája miatt emberek ezrei esnek egymásnak hajóikkal vagy te lehetsz az, aki megakadályozza a következő hibát és a nap hősévé válik.

Tanács új játékosoknak: kérdezz és kérj tanácsot a veteránoktól, ne félj keresni válaszokat az interneten és próbálj meg találni valakit, akivel együtt tudsz repülni, akár egy barátot egy másik játékból, akivel együtt kezditek el, vagy valakit, akit ismersz személyesen, vagy valakit a sok cégből, aki új tagokat keres. Végül is, ez egy többszemélyes játék. EVE az a játék, amelyik olyan kihívásokat ad neked, amiket más nem tud, ami szerintem biztos meggyőzött ebből az írásból. Légy bátor pilóta.

o7 megelőlegezve a következő dolgot, amit a pilótáink kiötlenek majd és annak a nevében, hogy „a játék, amitől a science fiction óva intett”

CCP Dolan és az EVE Online fejlesztői csapata

Wiki: https://wiki.eveonline.com/en/wiki/THE_BLOODBATH_OF_B-R5RB_RU


Szerkesztői érdekességek

A csata nagyságát bizonyítja az is, hogy a magyar és a világ sajtóban is számos cikk jelent meg róla:

Videó és kép a B-R5RB rendszerben állított emlékműről:





Hozzászólások:

Bejelentkezés
Még több...