"Robotokat fogunk építeni"

 

A Játékoslét kutatás talán legtöbb olvasónk számára ismerősen hangzik - főleg azoknak, akik tavaly is kitöltötték a hozzá kapcsolódó kérdőívet -, de a nemrég csatlakozott olvasóinknak összefoglalnám néhány mondatban, miről is van szó, hogy képben legyenek! :)

2011-ben kezdődött el Fromann Richárd kutatása a JátékosLétről, amelyhez az évek során több ember is csatlakozott. Közös céljuk, hogy bemutassák a sokszereplős játékosok világát és azokat a lehetőségeket, hogy hogyan lehet a mindennapokban játékosabban és ezzel akár boldogabban élni. Kiemelkedően foglalkozik ez a program a "gamification" (játékosítás) jelenségről, vagyis hogy játékos mechanizmusok bevonásával tehessük könnyebbé az életünket.

Ehhez a tevékenységhez 2014 elejére sikerült egy Kutatóközpontot (JLK) is létrehozni. A csapat sokszereplős online játékok és szerepjátékok kutatásának szakmai háttere mostanra több kutatóval, szakértővel és játékossal bővült, a "gamification" témákhoz pedig hozzáértő pszichológusok, szociológusok, közgazdászok, antropológusok és pedagógusok csatlakoztak. A Kutatóközpont azokat a lehetőségeket vizsgálja, hogy a játékok és játékos mechanizmusok milyen tényleges eredménnyel alkalmazhatóak az élet különböző területein, különösen az oktatási rendszerben és az eredményekből megvalósítási projekteket, terveket készít.

A JátékosLét Kutatóközpont megnyitása 2014. április 5-én volt, amelyre meghívást kaptunk Fromann Richárdtól - ezúton is köszönjük Neki :) - és el is látogattunk az eseményre, főleg kíváncsiságtól vezérelve! :)

Kissé szürke, borongós szombatunk lett, de ezt hamar el is felejtettük, amint a helyszínre érve megláttuk a színes lufikkal feldíszített udvart. Regisztrációnk során kaptunk névtáblát a nevünkkel, egy sorszámmal és egy QR kóddal. Itt már sejtettük, hogy erre még szükségünk lesz a délután folyamán... :) Néhány mondattal köszöntött minket Ricsi, étellel, itallal kínált gondos házigazdaként.


5 óra körül el is kezdődött a program. A Kutatóközpont vezetője, Fromann Richárd nyitotta meg az eseményt, pár mondatban összefoglalta mik a céljaik, törekvéseik. Elmondta, hogy 2014-ben a játék már sokkal többről szól, mint egy gyermeteg,  szórakoztató dolog. A "gamification"-el, magyarul játékosítással jobbá tehetjük az életünket, hisz ha belegondolunk, kb. 5 éves korunkig úgy tanulunk, hogy játszunk, akkor ezt miért ne lehetne alkalmazni felnőtt korban is, pl. az oktatásban?

Elmesélte, hogy a 2011-es konferencia után indult el igazán a munka, hogyan lehetne ezt a játékosítást több területen bevezetni (oktatás, egészségügy, ...), felismerni, hogy mitől függnek a játékosok és ezt átültetni a mindennapokba. Elérni, hogy a játék sokak számára ne bűntudatos dolog legyen, hanem szórakozás. A kutatáshoz csatlakozott több pedagógus, szociológus, pszichológus, PhD hallgatók, így alakult meg a segítségükkel a Kutatóközpont, ami jelen pillanatban kb. 20 főből áll (be is mutatta őket nekünk), de folyamatosan bővül a csapat. Befejezésként elmondta, hogy valami a kezdetét vette és hiszi, hogy közösen egy jobb játékos életet hozhatunk létre.


Majd átadta a szót Obreczán Tamásnak, a Kutatóközpont operatív vezetőjének, aki legelőször elmesélte hogy is került kapcsolatba Ricsivel. Mint kiderült, a legnagyobb kritikusa volt Ricsi első kérdőívének, aki ezt "kihasználva" megkérdezte tőle, hogy a következőben min változtatna, milyen kérdéseket tenne bele. Így alakult ki közöttük a kapcsolat, később barátság.

Tamás egy érdekes példát hozott fel a játékosítás oktatásban való megvalósulásáról, mégpedig, hogy Dániában már van olyan iskola (Østerskov Efterskole), ahol nem tanórákon tanulnak a diákok, hanem egy héten át tartó játékon keresztül, melyeknek a "tananyaga" hetente változik. Szerinte a mai oktatási rendszer nagyon sok hiányosságot tartalmaz és nem feltétlen a legjobb fajtája a tanításnak a régi "poroszos módszer" (amikor a tanár a táblánál áll és onnan magyaráz), főleg a felnőtt képzéshez már nem elég ez a technológia, hiszen ma minden nagyon gyorsan fejlődik, az oktatási rendszerünk viszont ehhez képest jóval lassabban, bár állítása szerint az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) már kísérletezik játékmechanizmust használó módszereken. De nem csak az oktatás az egyetlen terület, ahol alkalmazzák a játékosítást, hiszen az 1-et fizet, 2-t kap és a hűségakciók is mind abból erednek.

Ezután a nemrég elindult európai szintű kutatási projektre (ARES-terv) tért rá, de át is adta a mikrofont Székely Zoltánnak, aki ennek a projektnek a vezetője. Elmesélte, hogy már elég régóta az élete része az asztali szerepjáték és hogy a szerepjáték modern verziója már 40 éves lesz (bár már az ősidőktől kezdve jelen volt az emberek életében). Akik valaha játékosok voltak, most kutatják ezt, így tudományággá fejlődhetett az évek során.

Konkrét példát hozott arra, hogy azért már ma is használják a játékosítást az oktatásban, mivel ő - több kollégájával együtt - a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen már úgy oktat, hogy valósághű szituációkon keresztül gyakorolnak a diákok, így átélhetnek olyan eseményeket, amelyek egyébként, éles helyzetben veszélyesek lennének (valódi lőszer helyett festéklövedék). Így be tudják gyakorolni, hogy adott helyzetekben mit kellene tenniük. Itt kiemelte, hogy a játékosítás ezért ilyen fontos, mert ezeken a kevésbé veszélyes időtöltésekben megismerheti magát az ember, amit segítenek az egyetemen azzal, hogy ezekről a gyakorlatokról felvétel készül, amiből majd tanulhatnak a diákok, hogy min kell javítaniuk. Majd azzal folytatta, hogy nem csak reflexszerű reakciókat gyakorolhatnak be a diákok, hanem hogy hogyan viselkednének vezérként (és nem vezetőként). Ehhez nyújt segítséget a már említett EU által is támogatott projekt, valamint célja, hogy minél hatékonyabb segédeszközöket is létre hozzanak, mint például a jövőben majd robotokat, amiknek meg kell tanítani hogyan viselkedjenek adott szituációban. És persze mindennek a kezdeti fázisa a kutatás, ezért kap fontos szerepet benne a Kutatóközpont.

A másik ág, amit kiemelt, hogy szeretnék megtudni, hogyan viselkednének a civilek - akik nincsenek "agymosva" - saját erkölcsük szerint, ha egyenruhát és fegyvert kapnának, ebből kiderülne, hogy milyen viselkedést várnak el az emberek a rendőröktől, ezt pedig jelen pillanatban még sehol nem kutatják.

Majd visszakapta Ricsi a mikrofont és el is kezdte mondani, hogy egy JátékosLét Kutatóközpont megnyitója nem érhet véget játék nélkül, amikor is megjelent két egyenruhás férfi, akik elvitték őt az épületbe, a meghívottakkal pedig közölték, ahogy a filmekben szokott lenni, "maradjanak nyugodtan és senki se hagyja el a helyszínt"... Először nagy volt az értetlenkedés, Obreczán Tamás próbálta addig tartani a hangulatot, kérdezgetett minket, szerintünk mit követhetett el Ricsi vagy mit keresnek itt az egyenruhások, a közönségből jöttek az ötletek, hogy "szabadítsuk ki", de azért valahol mindenkiben ott motoszkált már, hogy ha ennyit hallottunk eddig a szerepjátékokról, akkor valószínűleg mi is belecsöppentünk egybe. :) Ricsit pár perc múlva visszakaptuk, de akkor mást hívtak be kihallgatásra, mégpedig azt, akit Ricsi névtáblájának QR kódja megnevezett. Gyors okostelefon keresgélés, QR kód olvasó programokkal elkezdtük leolvasni ki kicsoda a QR kódja alapján, majd elkezdtük megkeresni a párokat.

De ezzel nem volt vége a játéknak, ahogy az elején említettem sorszám is volt a névtáblánkon. 3 csapatra osztották a jelenlévőket, mi az elsőbe kerültünk, a "Játékosok" közé. Igaz/hamis kvízjáték következett a "gamification" és a játékok világának témaköréből. Holt versenyben első helyezést ért el a "Játékosok" csapata a "Tanárok" csapatával! :)

A délután, este hátralévő része kötetlen beszélgetéssel, ismerkedéssel telt, a jelenlévő különböző foglalkozású, életkorú, városban lakó emberekben megvolt az az egy közös érdeklődés, amiért ide eljöttek, mégpedig a játék! :)

Mi nagyon jól éreztük magunkat, még egyszer köszönjük a meghívást és sok sikert kívánunk a Kutatóközpontnak a jövőbeli terveik eléréséhez. Reméljük a következő generációk életében, oktatásában már jelentős szerepet kap majd a játékosítás! :)


Hivatalos beszámoló az eseményről: http://www.jatekoslet.hu/news.php?extend.18

Még több információ: JátékosLét Portál, Facebook oldal

Hozzászólások:

Bejelentkezés
Még több...